torsdag 23 november 2017

Barns och ungas uppväxtvillkor

I skolan möter lärare barn med många olika bakgrunder och uppväxtvillkor. Vissa barn föds in i en familj med en missbrukande föräldrar, andra växer upp i en trygg miljö där det finns många vuxna att se upp till och söka stöd hos. Vi har valt att fokusera på barn som växer upp med föräldrar som har ett alkoholmissbruk.
  I Morgan Allings bok kan man läsa hur ett barns beteede påverkas av upplevelser i hemmet. Morgan har en mamma som har ett missbruk av alkohol och umgås därefter i fel kretsar. Han berättar hur han blir instängd i sitt rum och gömmer sig under sängen medan mamman och hennes vänner festar i rummet intill. Enligt boken är det tydligt att ett barn utan en bra förebild ständigt är uppmärksamhetssökande. Morgan har också svårt att identifiera sig själv och stå för vem han är, han anpassar sig alltid efter andra och söker någon slags bekräftelse. Vi tror att detta är ett gemensamt personlighetsdrag hos barn som har dessa uppväxtvillkor.
  Förmodligen kommer vi att träffa på detta i skolan och det är därför viktigt att vi är medvetna om att detta existerar. Det är då viktigt att skapa en relation till varje elev för att känna av om det är något som inte stämmer, men också för att skapa trygghet för eleven. I barnkonventionen kan man också läsa, under punkt 19, att de länder som ratificerat barnkonventionen måste vidta lagar för att skydda barn mot all psykisk och fysisk våld. Det står också att barn ska skyddas mot droger i punkt 33. Så vi som arbetar i skolan måste vidta åtgärder om vi misstänker att något barn far illa.
  Har ni fler förslag på hur man som lärare kan möta barn med dessa problem?

28 kommentarer:

  1. Jag håller med om att vi som lärare förmodligen kommer att stöta på detta och behöver vara beredda på det. Som ni även skriver så är det viktigt att man har en bra relation till sina elever så de kan känna att de kan prata av sig om det skulle vara någonting de känner sig bekymrade över. Det jag tror man kan göra är att försöka vara så tydlig man kan med att visa att man bryr sig och att eleverna också känner det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va roligt du håller med! Ja, vi håller med om att vi som lärare måste visa att man bryr sig. Vi tror att en liten mening som "Vad ska du göra i helgen?" kan hjälpa till väldigt mycket med det!

      Radera
  2. Jag hoppas ju på att eleverna man kommer att ha ska kunna känna förtroende för en som lärare, men då gäller det att jag som lärare bjuder in dem till att lära känna mig och att jag visar mitt intresse för att lära känna dem mer än bara mina elever.
    Om en elev har det svårt i hemmet så hoppas jag att man kan vara den vuxna som eleven känner att hen kan anförtro sig till. Jag tror det är viktigt att man verkligen ser som mer än bara eleverna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller helt med om att man som lärare också behöver låta eleverna känna en, det måste komma från båda håll om man ska kunna bygga upp ett förtroende. Jag tror att en lite fråga som tillexempel "Hur gick det på matchen igår?" hjälper väldigt mycket när man vill att eleverna ska känna sig sedda.
      Precis som du skriver så tycker jag också att det är viktigt att man ser eleverna som något mer än att man bara ska lära dem saker...

      Radera
  3. Jag instämmer helt med det ni skriver och övriga kommentarer. För att man ska kunna upptäcka att något inte står rätt till måste man lära känna sina elever och visa att man alltid finns där och lyssnar på vad de har att säga för att barnen ska känna tillit. Även att man ser till att hela klassen accepterar varandra och har förståelse för att alla inte har samma förutsättningar. Elever som har det tufft hemma kanske behöver extra stöd och det ska inte ses som något annorlunda. Skolan ska ju utgår från barnets bästa och som lärare får man då försöka möta alla olika behov för att skapa ett bra och tryggt klassrumsklimat där alla trivs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt och hållet med om att man måste visa sina elever att man bryr sig! Jag anser också att det är viktigt att klassen accepterar varandra. Läraren ska helt klart ha en relation till varje elev men det är också viktigt att eleverna har relationer till varandra. När alla trivs kan man slappna av och känna att man kan vara sig själv även i skolan.

      Radera
  4. Mycket bra inlägg (Y)
    Och det intressanta i detta är just, hur vet man att man har en god relation till sina elever?
    Fär några år sedan fick jag jobb som resurs i en 6:a. En helt vanlig klass. Vissa tyckte om skolan och andra inte. In på termin två tyckte jag att jag hade en god relation till eleverna. Många hade tydligt uttrykt att de tyckte att det var skönt att jag fanns med i klassen.
    En dag åkte vi ut på en liten utflykt till en bondgård. Eleverna fick efter en stund lite tid att gå runt och kolla själva. Av en ren slum gick jag bort till hönsgården och fick syn på en av eleverna som sparka bort en höna. Jag rusa dit och röt till ordentligt och fråga vad hen höll på med. Fick inget svar. Ca 30min fick jag se hen kasta sten på en häst i hagen. Det koka verkligen i mig och hen fick inte gå själv mer den dagen.
    Det var svårt att jobba med hen framöver, försökte flera gånger prata om det med hen, men fick mest bara hånskrattande tillbaka och jag kände att jag måste släppa det innan jag bryter ihop.
    Ett år senare började hade hen börjat högstadiet. Av ännu en ren slump hade hen flyttat till ett område nära en bekant till mig. Min bekante tog kontakt med mig eftersom den viste att jag jobba inom skolan och berätta att hen blir misshanlad hemma.
    Jag förtod nu helt plösligt hela grejen med varför hen behandlade djuren illa.
    Min poäng är nog att hur bra relation vi än har med eleverna så kommer det kanske inte alltid göra skillnad, men vi ska ju såklart inte inte ha mindre god relation till eleverna för de. Sorry om min poäng är odydlig men svårt att skriva ner vad jag menar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej verkligen tydligt det du menar och jag tror ju att det alltid finns något bakom ett dåligt beteende. Precis som i filmen "Ondskan" där den som blir slagen är snabb med att sedan slå andra. "Den som själv blir kränkt är först med att kränka andra" eller något liknande sa någon till mig en gång. Därför är det viktigt att se bakom ett dåligt beteende. Varför mobbar man? Varför är man elak? Varför snackar man skit? Så mycket man bör fråga sig.

      Radera
  5. Mycket intressant inlägg. Jag håller med om att det är oerhört viktigt att tidigt skapa ett förtroende hos eleverna. För en del är skolan deras trygga punkt i vardagen. Dock så håller jag inte med om att det är ett gemensamt drag hos barn med liknade uppväxtvillkor som Morgan att de är uppmärksamhetsökande. Av egen erfarenhet så ville jag definitivt inte få uppmärksamhet i skolan. Jag ville inte att någon skulle få veta mina hemförhållanden. När jag tillslut berättade för mina vänner (många år senare) så var det ingen som hade anat något. Så jag tror att antingen blir man som Alling att man vill ha uppmärksamhet eller så vill man vara osynlig. De osynliga barnen är de som är svårast att se på hur de mår och om något inte står rätt till hemma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Självklart så är det olika för alla barn, alla är vi olika! Vi tror att det är viktigt att finnas där för de osynliga barnen också och visa att man vill lyssna även fast man kanske inte får någonting tillbaka.

      Radera
  6. Bra inlägg ni har gjort!
    Jag håller med er och kommentarerna att det är viktigt att ha en bra relation med hela klassen och varje elev. Sen kommer man nog aldrig kunna ha det med alla elever men man måste göra sitt bästa och öppna upp för det. Man får ibland bortse från att det är elever och att det bara ska handla om skolan. Jag vet själv när jag gick i 4-6 så frågade läraren ofta om våran fritid och vad vi gjort i helgen m.m. Det betyder så mycket när man vet att läraren bryr sig om en och inte bara angående skolan.
    //Josefin Augustsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Vi håller med, en liten fråga kan göra sig så mycket.

      Radera
  7. Jag instämmer med det ni säger och tycker absolut vi ska tänka på att ge alla elever tid och uppmärksamhet. Eleverna ska känna att de inte är bortglömda och ibland kanske det kan vara bra att ge en elev som kanske känns orolig lite extra tid och uppmärksamhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va roligt att du håller med! Ja, vi håller med om att det är viktigt att eleverna inte känner sig bortglömda. Det är viktigt att vi ger ungefär lika mycket tid till varje elev, för att de inte ska känna att någon favoriserad.

      Radera
  8. Bra skrivet! Att skapa en bra och trygg relation med eleverna är viktigt. Alla elever ska känna att man som lärare ser och hör dem dagligen i skolan, då just alla barn har olika uppväxtmiljöer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Precis som du skriver är det viktigt att bygga en relation till varje elev.

      Radera
  9. Bra inlägg!
    Jag tror som lärare är det absolut viktigaste är att se alla elever. Att tycka att alla elever är lika viktiga. Och att ha en öppenhet och en förstående för alla olika livssituationer som eleverna har. Att hela tiden ha tålamod och tolerans!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Håller verkligen med dig, tålamod och tolerans tror jag är en viktigt del i läraryrket.

      Radera
  10. Bra inlägg.
    Jag tror att om man ska se bakom fasaden och för att verkligen nå en elev krävs det en relation. Om man visar att man bryr sig och vill barnets bästa blir det lättare för barnet att anförtro sig till sin lärare och då kan man som lärare hjälpa och vidta åtgärder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Vi håller med dig, en bra relation till sina elever är viktigt.

      Radera
  11. Intressant inlägg! Håller med ovanstående kommentarer, att som lärare kunna ha en god relation till eleverna så de känner trygghet och på så vis kanske man kan hjälpa dem mer. Att vara förstående och lyssna! / Amanda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Vi håller med om att en god relation skapar trygghet.

      Radera
  12. Naturligtvis ska lärare försöka skapa nära relationer med sina elever så att de känner en trygghet och tillit. Tror även det är viktigt att förmedla att det finns andra vuxna i skolan som kanske har ännu större kompetens inom vissa områden och möjlighet att hjälpa till, exempelvis Elevhälsan. Inom Elevhälsan finns det en mängd specialutbildade personer med olika kompetenser men med samma huvuduppgift; att se till att eleverna ska må bra. Här har varje skola en viktig uppgift att faktisk informera om att denna kompetens finns och att personal från Elevhälsan i sin tur kommer ut i klassrummen och pratar och visar vilka de är så att de utgör en naturlig del av verksamheten.
    Det kan vara så att även om läraren har en god relation, eller kanske just för att de har det, så vill eleven inte ta upp problem som kan vara känsliga med läraren. Att skapa bra sammanhållning i klassen genom grupparbeten, lekar och öppen dialog kan stärka relationerna i klassen, vilket jag tror är enormt viktigt. Kompisar kan göra stor skillnad och betyder mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du kom med en annan vinkel, kompisar. Ja kompisar behöver vi alla så dina förslag är toppen. Inte bara vuxna som kan göra skillnad även om det största ansvaret ligger hos oss.

      Radera
  13. Hej grupp 8! Håller med er om att skapa en bra relation till eleverna är viktigt. Tror också att vi som lärare ska visa att vi kontinuerligt finns där och inte bara ibland. Det gäller att vara uppmärksam på alla elever och bemöta dem på ett lämpligt sätt. Det gäller att skapa relation i elevernas takt, inte skynda på någonting. Vissa relationer kanske tar längre tid att bygga upp. Jag tror också, som andra har skrivit, att det är högst nödvändigt att ha kontakt med specialutbildade lärare för att få stöd och tips i olika situationer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar!
      Relationen till eleverna är betydelse full och precis som du skriver är det viktigt att ta det i elevens takt. Vi tror också att det är viktigt att använda sig av den special hjälp som finns på skolan.

      Radera
  14. Jag tror att om vi som lärare visar ett personligt intresse för varje elev, där vi ställer frågor om fritiden och tar oss tid att lyssna på svaren, är chanserna större att eleverna öppnar sig och vågar prata om sig och sin omgivning. De elever som vill vara "osynliga" kan det kanske ta längre tid att nå och få att öppna sig, det är inget som vi som lärare ska stressa fram. Här tror jag också, precis som nämnts tidigare, att sammanhållningen i klassen är viktig så att eleverna känner trygghet med varandra. Tillit och trygghet är jätteviktigt! Att man som lärare kan ta hjälp av elevhälsan eller annan kompetent och erfaren personal vid behov är ju en trygghet för läraren. Tack för ett bra och intressant inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar!
      En liten fråga som "hur gick matchen igår?" kan betyda mycket för en elev. Precis som du skriver är det viktigt att ta det i elevernas takt och inte stressa fram någonting. istället kan man låta eleven ta första steget.

      Radera

De fem bästa sätten att inte se till elevernas bästa

1. Att man inte tar hänsyn till elever i behov av särskilt stöd  Både elever med begåvningshandikapp, funktionsnedsättningar, läs-och skri...