Några mil utanför Karlstad i en skola med ungefär 500 elever
besökte jag en klass i årkurs 3, för att göra en auskultation. Jag har aldrig
tidigare jobbat inom skolan och var därför lite extra spänd inför denna dag.
Eleverna och läraren i klassen tog emot mig på ett mycket välkomnande sätt. Jag
blev placerad på en stol i klassrummet för att kunna observera dem under
lektionerna. Klassen bestod av 20 elever, mestadels tjejer. Läraren i denna
klass var vikarie för den ordinarie då hon var mammaledig. Vikarien var inte
utbildad, men hade ändå fått ett år med denna klass.
Det jag reflekterade mycket om var att klassen var väldigt
hjälpsamma mot varandra. Kunde man inte uppgiften så frågade eleverna alltid
sina klasskompisar i förstahand. Genom att få hjälpa andra lär man sig mycket
själv också.
Klassen hade inget speciellt belöningssystem, men läraren
framförde bänk-boken som en belöning. Som t.ex. när dem hade svenska och skulle
göra en uppgift sa läraren ”om ni blir klara med uppgift snabbt får ni städa
bänken och läsa bok”. Boken eleverna hade i bänken fick dem själva låna från
biblioteket. Som jag skrev framförde läraren detta som en belöning och det kan
man koppla till behaviorismen och operant betingning, som man kan läsa om i
boken lärande, skola, bildning. Det vill säga att deras beteende under
lektionen förstärks genom att dem får städa bänken och läsa bok när dem är
färdiga. Eleverna får en belöning när uppgiften är färdig och det önskande
beteendet som läraren vill få fram är klart.
Frågan är om eleverna bli motiverade till att göra färdigt
uppgiften när dem får städa bänken som belöning? Vi alla är olika och vissa
barn älskar att få fixa i bänken medans andra kan tycka att det är de värsta
som finns.
Under dessa tre dagar kom det väldigt mycket snö, rasterna
bestod av mycket snö-lek. På skolgården lekte i princip alla med snö. Allt från
snöbollskrig till pulkaåkning. Det jag observerade var att det var mest pojkar
som körde snöbollskrig medans flickorna kollade på eller sprang igenom
snöbollskriget. Det var som att dem ville vara med men ändå inte riktigt
vågade.
I klassrummet fanns det en karta över skolgården, där det
var områden som var förbjudna att vara på. På dem förbjudna områdena fick
eleverna inte vara själva. Det kan man koppla till det sociokulturella
perspektivet och utvecklingszonen. Eleverna är inte i rätt utvecklingszon för
att kunna vara på dem områdena själva. Dem behöver hjälp av en mer kunnig
person för att dem ska kunna klara av det. Eleverna är inte i rätt
mognadsstadie för att ta det ansvaret.
Vad anser ni är relevant för en belöning?
Intressant reflektion! :)
SvaraRaderaJag håller med dig i det du säger ang. belöning med städa bänk och bänkbok. Det kanske faktiskt är dom som tycker det är jättetråkigt, medans några andra tycker det är jätte roligt. Det kanske är bättre och mer relevant att säga: "när ni är klara, så får ni jobba med vilket ämne ni vill". Och att man kanske förbereder med typ stenciler eller liknande så att det finns redo. Eller vad tycker du? :)
Håller helt och hållet med dig Ellen! Om det ska vara en belöning för att eleverna ska jobba så krävs det att det är en bra belöning som ger dem motivation till att arbeta.
RaderaIntressant inlägg! :)
SvaraRaderaJag håller med om att det var en intressant belöning, väldigt svårt att se att eleverna blir motiverade till att färdigställa det dom håller på med så dom kan få städa bänken. Men som du skrev så är det säkert några som blir motiverade.
Och väldigt spännande med skolgården och vart eleverna inte fick vara och att att du kopplat det till mognadsstadier. Dom äldre eleverna fick alltså vistas på fler ställen än de yngre barnen?
Håller med!!
RaderaJa precis, de äldre eleverna fick vistas på flera ställen. De ansågs kunna ta ansvaret för det.