Under min auskultation var jag på en skola med
ca 500 elever, i årskurs 4-9. Skolan ligger i centrum av en stad med ca 30 000
invånare. Jag besökte en åk 4. Jag tycke att det var svårt att bara sitta och observera eleverna och
läraren, och hinna med att se så mycket som möjligt. Eleverna ställde undrande
frågor om vad jag skrev ner och vad jag egentligen gjorde där, jag tror inte
riktigt de förstod grejen..
Eftersom
skolan har både mellanstadiet och högstadiet var det ganska stor variation var
eleverna befann sig på rasterna. Skolan har en cafeteria där enbart högstadieeleverna
får befinna sig. Det kan man koppla ihop till det kognitiva perspektivet och
Piagets stadie teori. Han menar att barn går igenom olika stadier och när man
når en viss ålder kan man gå vidare till nästa stadie och så vidare. Alltså är
inte mellanstadieeleverna mogna nog för att hantera pengar och därför inte får
befinna sig i cafeterian.
En annan sak jag lade märke till var det behavioristiska
perspektivet. Läraren används sig av förstärkning av beteenden. När skoldagen
började skulle alla elever sätta sig tyst vid sin bänk. Gjorde eleven det fick
han/hon beröm vilket förstärkte önskat beteende. Hon använde också belöning som
en förstärkning. Skötte sig eleverna under en lektion kunde de ibland få
avsluta lektionen tidigare och där med få lite längre rast. Detta kan kopplas
till behaviorismen och operant betingning. I boken lärande skola bildning
skriver Säljö att grundprincipen för betingningen är att förstärker ett
beteende som uppvisas, när personen sedan får respons förstärks ett önskvärt beteende.
Genom att förstärka beteendet är det större chans att de gör på samma sätt
nästa gång också.
Alla i klassen hade en varsin iPad som de
använde i sitt skolarbete. Det kan vi koppla till det Sociokulturella
perspektivet, där iPaden är mediering, alltså ett redskap och eleverna måste
lära sig hur man ska använda iPaden på ett bra sätt, och approprerning sker.
Säljö menar att begreppet approprerning används för att beskriva och förstå
lärande och innebär att en person blir bekant med och lär sig använda
kulturella redskap och förstår hur de medierar med världen.
Vad tycker ni om att elever ska använda teknik,
som till exempel iPad, i sitt arbete? Vad kan vara positivt och vad kan vara
negativt?
Vilken bra text du har skrivit och vilken intressant koppling du gjorde med cafeterian och kognitivismen! :)
SvaraRaderaJag tycker det är bra att eleverna får arbeta med teknik i skolan då det är något som är en del av de flestas vardag nu för tiden. Det kan vara spännande och mer roligt för eleverna om de får göra uppgifter på dator/iPad istället för att skriva på papper och penna. Något som kan vara negativt tror jag kan vara om man arbetar endast med dator/iPad. Från egen erfarenhet lär jag mig lättare om jag skriver ner saker för hand, man ser allting tydligare och hjärnan får tänka lite extra så att det lättare sätter sig.
Tack så mycket! Jag håller med om det du säger med att tekniken är en stor del av de flestas vardag. Jag tror att de är viktigt att de får lära sig hantera tekniska verktyg när samhället går allt mer åt det hållet. Men precis som du skriver är det viktigt att inte allt sker via de, då det är viktigt att eleverna lär sig skriva för hand också.
RaderaIntressant text. Här där jag bor är det samma sak med cafeterian, bara högstadiet får vara där. Angående mognad kan det se väldigt olika ut, då endel är mogna innan högstadiet medan andra i högstadiet inte är det. Men någonstans måste man sätta en gräns, det skulle aldrig gå att gå efter mognad. Jag tror även att de som kanske inte är riktigt mogna i sjuan på ett bra sätt kommer att lära sig, tex med hantera pengar.
SvaraRaderaVad härligt med positiv förstärkning. Skolan här har haft stora problem med högstadiet då det bytt lärare hela tiden så de har inte kunnat jobba med det. Mina äldsta söner bytte vi till engelska skolan på. De har inte positiv förstärkning i klassrummet eller på skolgården utan kör mer med konsekvenser vid dåligt uppförande. Dock så får de alltid positiv respons på arbeten de gör som de klarar. Mina söner säger att det är lugnare i klassen även om elevantalet är mer och att de lärt sig mycket mer. Där får de en dator som de använder sig av. De kan lätt logga in på schoolsoft som de använder sig av och göra uppgifter, kolla läxor mm. Negativt som de upplevt är att de sitter för mycket vid datorn då de gör det även hemma och ögat fokuserar på saker på nära håll jämt och jobbar då inte som det ska. Det blir svårt att ställa om ögat till längre seende. Nu kanske detta inte är ett problem i skolan utan beror på om de även sitter hemma.
När det handlar om mognad är det svårt att bestämma när någon är mogen för något specifikt. Precis som du säger varierar mognad och vissa mognar tidigare än andra, och att en gräns måste sättas någonstans för att det ska fungera.
RaderaJag var i en årskurs 1 klass och i den klassen använde sig eleverna inte av några tekniska redskap. De hade en iPad i klassen som en elev med synskador fick använda som hjälpmedel när hon inte såg tavlan ordentligt. Det tyckte jag var väldigt bra för när eleven inte såg vad som stod på tavlan tog läraren kort med iPaden. Då kunde eleven sitta vid sin bänk och använda iPaden, titta på bilden och zooma in för att se texten. Det var väldigt positivt att ha den tekniken i klassrummet för då har den eleven möjlighet att kunna delta i undervisningen tillsammans med de andra eleverna.
SvaraRaderaEtt tekniskt verktyg som till exempel en iPad kan vara hjälp till så mycket! Väldigt smart gjort av läraren måste jag säga!
RaderaJag var på en lågstadieskola i årskurs 3. Där hade de x antal iPads på två klasser. Jag tycker absolut att det är ett bra verktyg, bara det funkar. Att läraren har bra appar och hemsidor som är bra och spännande för eleverna, annars hamnar de lätt på andra sidor. I den klassen jag var hade de matteboken på iPaden. Så ibland jobbade de i vanliga matteboken och ibland på iPad, vilket eleverna uppskattade väldigt mycket och tyckte i sin tur att matte blev roligt! Jag anser att det är viktigt att skolan använder sig av teknik eftersom det är mot mer tekniska hjälpmedel som samhället är på väg mot!
SvaraRaderaI den klassen jag var i fick de främst använda iPaden på tekniken, där de gjorde bildspel och presentationer med hjälp av de appar som finns i iPaden tex keynote. Eleverna hade också en överenskommelse med läraren om att de fick lyssna på musik (i egna hörlurar) när de arbetade i matteboken, vilket eleverna tyckte var jättebra och de sa att de fick mer arbetsro av det.
RaderaPrecis som du skriver är det viktigt att läraren tar fram appar som är bra för lärande, jag tror också att det är viktigt att läraren gör klart för eleverna att de inte ska "leka" med iPaden.
Hej Amandha!
SvaraRaderaVilket intressant skrivet inlägg med tydliga kopplingar till olika perspektiv på lärande!
Jah tror att iPads och datorer i skolan kan vara både positivt och negativt. Positivt är bland annat att information blir lättillgänglig, eleverna får lära sig att använda tekniken vilket är aktuellt i dagens samhälle och det är lätt för eleverna att ge anonym respons på lektioner med t.ex. answergarden.
Negativt skulle kunna vara att eleverna inte får öva på att skriva lika mycket som de kanske borde och att tekniken ibland använda till fel saker t.ex. som att söka på annat än det de blivit tillsagda. Eleverna blir ju också lockade av att använda datorn till annat som är roligare än själva ämnet vilket kan störa koncentrationen. Sociala medier kan också ställa till bekymmer i äldre årskurser.
Men jag tycker att teknik i skolan är bra och jag tror att eleverna kan lära sig att hantera tekniken på rätt sätt!
Med vänliga hälsningar,
Linnea Wallinder
Ja det är sant att de kan bli använda till alldeles för mycket. Läraren använde iPaden mycket som belöning skulle man kunna säga.. De fick några uppgifter att göra på lektionen, när de hade slutfört dem fick de spela spel (självklart spel som är relevanta för skolan) på iPaden
RaderaIntressant inlägg! Jag var i en årskurs 1 på 28 elever där alla elever hade en varsin Ipad. Jag tycker det är bra att eleverna lär sig använda dagens teknik samt att jag tror att det är ett effektivt sätt att få eleverna att hålla fokus då det är något de kopplar till frihet och nöje. Dock
SvaraRaderatror jag att det finns en del nackdelar med det också. Jag personligen tror att Ipads fungerar bättre till vissa lektioner än till andra. Det kan exempelvis vara bättre att eleverna som går i årskurs 1 först lära sig skriva bra förhand innan de lär sig skriva på Ipaden. Ytterligare en nackdel som jag såg var att det tog otroligt lång tid för alla att logga in sig på internet samt hitta uppgiften. Läraren fick gå runt till var och en vilket tog nästan upp till 30 minuter.
Med tanke på hur utvecklingen ser ut i dagens samhälle tror jag att det är viktigt att det läggs in mer teknik i skolan och iPaden anser jag som etr bra, men också smidigt hjälpmedel.
RaderaDet är viktigt att avväga när det är läge att använda iPanden. Precis som du säger är det viktigt att barnen lär sig skriva först, därför tror jag att det bästa skulle vara att introducera iPaden i mellanstadiet.