En situation från min auskultation. Situationen kan kopplas till behaviorismen och operant betingning, där ett beteende förstärks.
Säljö, R. (2017). Den lärande människan: Teoretiska
traditioner. I U. P. Lundgren, R. Säljö, & C. Liberg (Red.), Lärande, skola, bildning: (grundbok för
lärare) (s. 213) Stockholm: Natur och kultur.

Intressant betingat beteende, om de står still och väntar så får de gå till maten snabbare. Det minns man väl alla hur hungrig man är innan lunch och hur noga lärarna var att man stod på led och väntade i lugn och ro för att inte skapa kaos.
SvaraRaderaIntressant ändå att se hur betingning sker både positivt och negativt i skolan. När du var ute på auskultation, såg du något tecken på en negativ betingning?
Eller hur!
RaderaInget som jag kan komma på just nu, som var negativ betingning. Såg du något tecken på negativ betingning?
Mycket fin seriestripp. Samma situation såg jag ute på min auskultation, eleverna visste att om dom var tysta fick dom mat snabbare.
SvaraRaderaTack så mycket! Jag tror den metoden är väldigt vanlig och jag tycker att det är en bra metod, för att få ett önskat beteende.
Radera