måndag 8 januari 2018

Evelinas seriestripp



Här ser vi lite av behaviorismen i skolan med ett exempel på hur en bra belöning kan höja motivationen hos eleverna.  (Phillips & Soltis, 2014)
 Dessutom ser vi lite av fler perspektiv på lärande, hur tolkar ni serien? /Evelina

4 kommentarer:

  1. Seriestrippen kan tolkas på olika sätt. Belöningen visar sig ju vara bra på det sättet att de jobbar på. Men samtidigt så känns det som att hon mutar dom med att de får göra det de vill om de jobbar bra, istället för att säga till klassen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kanske! Men i det här fallet kanske eleverna lyssnar på henne när hon säger till dem att sitta ner och sedan vill hon få dem motiverade till att arbeta på i böckerna. Det vet man förstås inte av serien..

      Radera
  2. Fin seriestripp! :) Jag tolkar det som att läraren i detta scenariot försöker få eleverna att minnas själva istället för att börja förklara alltför detaljerat och ge svar. Att läraren använder sig av lotsning för att eleverna ska lära sig och utvecklas. Hade gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men precis! Istället för att bara säga till eleven hur man ställer upp en multiplikationen så försöker hon få igång elevens tankeprocess genom att påminna om det hon gått igenom tidigare så får eleven tänka själv i stället och kommer på hur man gör!

      Radera

De fem bästa sätten att inte se till elevernas bästa

1. Att man inte tar hänsyn till elever i behov av särskilt stöd  Både elever med begåvningshandikapp, funktionsnedsättningar, läs-och skri...