fredag 12 januari 2018

Rebeckas seriestripp


Denna seriestripp kan kopplas till behaviorismen och opperant betingning, läraren förstärker elevernas goda beteende med en belöning. 
Har ni några andra förslag på belöning?

Säljö, R. (2012). Den lärande människan - teoretiska traditioner. I Lärande,skola,bildning (s. 139–197). 

7 kommentarer:

  1. Vilken fin seriestripp, många bakgrunder och inzoomningar gör att den blir intressant att kolla på.
    En annan typ av belöning skulle kunna vara beröm när de är färdiga, de blir då mer motiverade att vara lika duktiga nästa gång i hopp om att få mer beröm.

    SvaraRadera
  2. Bra seriestripp! :)
    En annan belöning än att få komma ut på rast tidigare kanske kunde vara att eleverna fick lov att rita när de blev klara eller att läraren läste ett kapitel ur en bok ifall de varit tysta och jobbat bra med det som de skulle. Det gör förmodligen att eleverna väljer att fokusera för att sedan få göra något roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)
      Det är också bra förslag, jag kommer ihåg att min lärare använde sig av sådan beröm när jag gick i skolan.

      Radera
  3. Håller med ovanstående om att du gjort en fin seriestripp! Det är tydligt vad du vill visa :) På min auskultation fick eleverna en stjärna på tavlan för varje lektion de hade jobbat på bra. När de hade ett visst antal stjärnor skulle de få en filmdag i skolan vilket alla elever verkligen såg fram emot!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, va bra att den var tydlig! :)
      Intressant belöningssystem!

      Radera
  4. Fin seriestripp! Finns så många olika sätt och knep för att belöna sina elever, men oftast så vet man säkert vad som funkar för just sin klass. Detta har funkat superbra för mig i klassen jag jobbat i, eller att man belönar dem med positiv feedback så fort klassen har arbetat bra.

    SvaraRadera

De fem bästa sätten att inte se till elevernas bästa

1. Att man inte tar hänsyn till elever i behov av särskilt stöd  Både elever med begåvningshandikapp, funktionsnedsättningar, läs-och skri...