torsdag 21 december 2017

Alvas auskultation

Jag var i en årskurs etta med 13 elever och det var en lärare, men på vissa lektioner hade fler resurser. Klassen jag var i kändes väldigt trygg och bra, de hade gått på samma skola sen de började i förskolan. Jag tyckte alla jobbade väldigt bra och hjälpte varandra mycket, läraren hade lappar på tavlan där det stod att om man behöver hjälp så ska man först tänka efter en gång till, sen ska man fråga en vän och sist ber man läraren om hjälp. Detta funkade väldigt bra och eleverna hjälpte varandra mycket, vilket kan ses utifrån det sociokulturella perspektivet och vygotskijs syn på lärande. Han såg att en viktig del i barnens utveckling är det sociala samspelet, och det får de öva på när de hjälper varandra, samtidigt som de lär sig.


Skolan var från förskolan till 6:an så på rasten var det mycket blandad aktivitet. Det fanns en skog som var uppdelad, så att de yngsta fick inte gå så långt in i skogen som de äldre. Det kan man se som Piagets stadieteori, att man är mogen för att klara av vissa saker i en viss ålder, sen när man blir lite äldre klarar man av ett nytt stadie.

Oftast jobbade eleverna i böcker men det fanns ett gäng datorer man kunde boka och en lektion hade eleverna varsin dator som de gjorde olika matte lösningar. Eleverna blev väldigt glada när de fick reda på att de skulle få ha datorerna och alla satt koncentrerade och gjorde de som de skulle göra. Även detta kan kopplas till det sociokulturella perspektivet då datorerna är ett redskap vilket blir mediering. Jag tycker det är bra att ha tekniska redskap i lagom mängd i skolan, för i dagens samhälle måste man ju kunna hantera en dator. Samtidigt är det viktig att eleverna får lära sig använda papper och penna och kunna skriva ordentligt. Vad tycker du?

7 kommentarer:

  1. Kul att läsa om din auskultation Alva. Detta med iPads och datoranvändning tror jag kan vara ett bra redskap för elverna då det kan koppla undervisning till något roligt. Dock tror jag inte att det ger lika bra effekt på alla lektioner. Jag var i en årskurs etta där alla elever hade en varsin iPad. Jag reagerade stark på att det var svårt för elverna att logga in med lösenord och svårt att skriva med touch. I detta sammanhang tror jag att det kanske hade varit bättre att eleverna först lär sig stava och skriva med penna och papper först. Lektioner som jag tror att det fungerar bättre på är matematiklektionerna då det exempelvis kan se direkt om det räknar rätt eller fel. Det är en intressant fråga, jag tror att många lärare har olika åsikter om dagens teknikanvändning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det är nog bra att vänta med tekniska redskap tills de kan skriva, eller iallafall ha tekniska redskap i lagom mängd!

      Radera
  2. En intressant reflektion! Jag håller helt med i det du skriver. Jag håller med dig om att tekniska redskap i skolan är bra i lagom mängd.

    SvaraRadera
  3. Det låter som du haft en bra auskultation :) Kul att du var i en klass med 13 elever, och vilka möjligheter de eleverna får. En del klasser går det 30 elever i, så det känns som det blir skillnad. Personligen tycker jag de ska kunna skriva med penne innan dator, men självklart är det bra med dator till en del ämnen så som matte. Jag upplever att det börjar bli väldigt mycket med datorerna och tror att det kan leda till att våra elever inte kommer kunna skriva med penne... Dator i lagom mängd men absolut inte för mycket i de första årskurserna. Fin koppling till de olika perspektiven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. penna ska det såklart stå..

      Radera
    2. Ja det var kul att vara i en liten klass, man märker att det blir bra gemenskap då. Ja precis, man får nog hitta en bra balans!

      Radera

De fem bästa sätten att inte se till elevernas bästa

1. Att man inte tar hänsyn till elever i behov av särskilt stöd  Både elever med begåvningshandikapp, funktionsnedsättningar, läs-och skri...