måndag 18 december 2017

Rebeckas auskultation

Jag gjorde min auskultation på en skola i en liten ort några mil utanför Karlstad. Det är en F-9 skola och jag var i en förskoleklass med 13 elever. När jag kom första dagen blev jag mottagen av nyfikna elever som ville veta allt om vem jag var och vad jag gjorde där. När deras lärare berättade för dem att jag skulle titta på vad de gjorde i skolan blev de lite fundersamma, men tyckte ändå att det var roligt med ett nytt ansikte.
Något som jag tänkte på direkt när jag gick in i klassrummet var att det fanns mycket bilder och hjälpmedel på väggarna som eleverna använde sig av. Till exempel fanns det bokstäver uppsatta längs väggen och även siffrorna från ett till tio. Bilderna användes mycket när de gjorde olika arbetsblad. När de skulle gör en uppgift som handlade om att följa bokstäverna från A till Ö för att skapa en bild, tittade eleverna på alfabetet på väggen och om de frågade om hjälp påminde läraren dem om att titta på de uppsatta bilderna.
När eleverna hade gjort klart sitt arbetspapper fick de välja på att måla eller pärla om de hade jobbat bra utan att störa någon annan. Detta resulterade i att eleverna gjorde sitt bästa för att jobba tyst och lugnt i klassrummet, för att sedan få sin belöning. Att ge belöning för att uppnå ett önskat beteende kan kopplas till behaviorismen och B.F Skinner teori om operant betingning, detta kan man läsa om i boken Lärande, skola, bildning.

Under mina dagar på skolan kom det mycket snö och när det var rast lekte nästan alla elever i snön. Många byggde snögubbar och kojor medans andra åkte pulka. Det var roligt att se hur hela klasser samlades kring en koja och lekte tillsammans.

Vad tycker ni om att ha mycket bilder och till exempel alfabetet uppsatt i klassrummet?




12 kommentarer:

  1. Bra inlägg! Det behavioristiska perspektivet kan man se är återkommande nästintill överallt och är nog det som är lättast att se och lägga märke till.
    Att läraren använder sig utav bilder runt om i klassrummet tycker jag är bra. Kommer ihåg själv att man lärde sig alfabetet väldigt bra genom att de satt uppsatt i klassrummet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer också ihåg att man lärde sig bra av det uppsatta alfabetet i klassrummet. Därför är det roligt att se att det används.

      Radera
  2. Vad mysig och givande auskultation du verkar ha haft! Jag tycker personligen att det är superbra att ha mycket olika bilder och hjälpmedel uppsatta på väggarna, då eleverna ser detta dagligen och förhoppningsvis lär in det bättre. Det du beskriver om det behavioristiska perspektivet att de jobbade bättre för att få en belöning i slutet, tycker jag låter spännande och som en rolig metod. Man minns själv att det var lite roligare att jobba effektivare, om man skulle få en liten "present" för det i slutändan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte också att metoden med belöning var en bra idé, det är något jag kommer ta med mig ifrån auskultationen.

      Radera
  3. Spännande auskultation. Kul att du uppmärksammade bilderna i klassrummet och ännu mer roligt att höra att läraren använder sig av dem. Bilder i klassrummet på A-Ö och siffror tycks en del skolor efter mina erfarenheter hänga upp för att de skall finnas där men inte alltid använder aktivt i undervisningen.
    Likt Dual Coding kan det antas att bilder hjälper till lagring i minnesbanken hos eleverna, dock kan det nog bli bristfälligt om det inte aktivt används så att det faktiskt fyller en funktion.
    Att eleverna får aktivt med hjälp av bilderna på väggen leta efter svaret de söker kan kanske dra paralleller till pragmatismens Deweys inquiry i kombination med sociokulturella Vygotzkijs Proximal Zone of Development eller vad tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är så som du skriver. Sen tror jag också att många hänger upp bilder på alfabetet utan använda dem, därför var det roligt att se när de användes.

      Radera
  4. Det verkar som du haft en trevlig auskultation!
    Klassen som jag var i hade också hjälpmedel i form av bilder på väggarna, det verkade fungera väldigt bra i den klassen. Läraren pekade hela tiden och visade så eleverna skulle förstå själva utan att berätta hur de skulle göra, kan kopplas till den proximala utvecklingszonen. Jag tycker det är bra med bilder i klassrummet så länge de är relevanta, de är medierande redskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra att det är fler lärare som använder sig av detta. Precis som du skriver är det viktigt att de är relevanta för undervisningen så att de kan användas som redskap.

      Radera
  5. Trevligt inlägg :)
    När jag läste ditt inlägg tänkte jag på dual coding precis som Linda skrev. När ord kombineras med bilder görs de mer konkreta vilket gör det lättare för barnen att komma ihåg och lära sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det och det märktes i klassrummet att eleverna kunde bokstäverna lättare när de kollade på de uppsatta bilderna.

      Radera
  6. Vad bra att de använde sig av dual coding i sitt arbete. Alla lär sig på olika sätt och att använda sig av både bild, text och arbeta tillsammans och enskilt kan hjälpa alla att hitta sitt sätt i rersan mot att finna lusten till ett livslängt lärande... ha en bra start på det nya året! Mvh/ Emma

    SvaraRadera
  7. Precis som du skriver så är det viktigt att använda sig av flera olika inlärningsmetoder, eftersom att alla lär sig olika.

    SvaraRadera

De fem bästa sätten att inte se till elevernas bästa

1. Att man inte tar hänsyn till elever i behov av särskilt stöd  Både elever med begåvningshandikapp, funktionsnedsättningar, läs-och skri...