Jag gjorde min auskultation på en skola i en liten ort
några mil utanför Karlstad. Det är en F-9 skola och jag var i en förskoleklass
med 13 elever. När jag kom första dagen blev jag mottagen av nyfikna elever som
ville veta allt om vem jag var och vad jag gjorde där. När deras lärare
berättade för dem att jag skulle titta på vad de gjorde i skolan blev de lite fundersamma,
men tyckte ändå att det var roligt med ett nytt ansikte.
Något som jag tänkte på direkt när jag gick in i
klassrummet var att det fanns mycket bilder och hjälpmedel på väggarna som
eleverna använde sig av. Till exempel fanns det bokstäver uppsatta längs väggen
och även siffrorna från ett till tio. Bilderna användes mycket när de gjorde olika
arbetsblad. När de skulle gör en uppgift som handlade om att följa bokstäverna från A till Ö för att skapa en bild, tittade eleverna på alfabetet på väggen och om
de frågade om hjälp påminde läraren dem om att titta på de uppsatta bilderna.
När
eleverna hade gjort klart sitt arbetspapper fick de välja på att måla eller
pärla om de hade jobbat bra utan att störa någon annan. Detta resulterade i att
eleverna gjorde sitt bästa för att jobba tyst och lugnt i klassrummet, för att
sedan få sin belöning. Att ge belöning för att uppnå ett önskat beteende kan
kopplas till behaviorismen och B.F Skinner teori om operant betingning, detta
kan man läsa om i boken Lärande, skola, bildning.
Under
mina dagar på skolan kom det mycket snö och när det var rast lekte nästan alla
elever i snön. Många byggde snögubbar och kojor medans andra åkte pulka. Det
var roligt att se hur hela klasser samlades kring en koja och lekte
tillsammans.
Vad
tycker ni om att ha mycket bilder och till exempel alfabetet uppsatt i
klassrummet?
Bra inlägg! Det behavioristiska perspektivet kan man se är återkommande nästintill överallt och är nog det som är lättast att se och lägga märke till.
SvaraRaderaAtt läraren använder sig utav bilder runt om i klassrummet tycker jag är bra. Kommer ihåg själv att man lärde sig alfabetet väldigt bra genom att de satt uppsatt i klassrummet.
Jag kommer också ihåg att man lärde sig bra av det uppsatta alfabetet i klassrummet. Därför är det roligt att se att det används.
RaderaVad mysig och givande auskultation du verkar ha haft! Jag tycker personligen att det är superbra att ha mycket olika bilder och hjälpmedel uppsatta på väggarna, då eleverna ser detta dagligen och förhoppningsvis lär in det bättre. Det du beskriver om det behavioristiska perspektivet att de jobbade bättre för att få en belöning i slutet, tycker jag låter spännande och som en rolig metod. Man minns själv att det var lite roligare att jobba effektivare, om man skulle få en liten "present" för det i slutändan :)
SvaraRaderaJag tyckte också att metoden med belöning var en bra idé, det är något jag kommer ta med mig ifrån auskultationen.
RaderaSpännande auskultation. Kul att du uppmärksammade bilderna i klassrummet och ännu mer roligt att höra att läraren använder sig av dem. Bilder i klassrummet på A-Ö och siffror tycks en del skolor efter mina erfarenheter hänga upp för att de skall finnas där men inte alltid använder aktivt i undervisningen.
SvaraRaderaLikt Dual Coding kan det antas att bilder hjälper till lagring i minnesbanken hos eleverna, dock kan det nog bli bristfälligt om det inte aktivt används så att det faktiskt fyller en funktion.
Att eleverna får aktivt med hjälp av bilderna på väggen leta efter svaret de söker kan kanske dra paralleller till pragmatismens Deweys inquiry i kombination med sociokulturella Vygotzkijs Proximal Zone of Development eller vad tror du?
Jag tror att det är så som du skriver. Sen tror jag också att många hänger upp bilder på alfabetet utan använda dem, därför var det roligt att se när de användes.
RaderaDet verkar som du haft en trevlig auskultation!
SvaraRaderaKlassen som jag var i hade också hjälpmedel i form av bilder på väggarna, det verkade fungera väldigt bra i den klassen. Läraren pekade hela tiden och visade så eleverna skulle förstå själva utan att berätta hur de skulle göra, kan kopplas till den proximala utvecklingszonen. Jag tycker det är bra med bilder i klassrummet så länge de är relevanta, de är medierande redskap.
Kul att höra att det är fler lärare som använder sig av detta. Precis som du skriver är det viktigt att de är relevanta för undervisningen så att de kan användas som redskap.
RaderaTrevligt inlägg :)
SvaraRaderaNär jag läste ditt inlägg tänkte jag på dual coding precis som Linda skrev. När ord kombineras med bilder görs de mer konkreta vilket gör det lättare för barnen att komma ihåg och lära sig.
Precis så är det och det märktes i klassrummet att eleverna kunde bokstäverna lättare när de kollade på de uppsatta bilderna.
RaderaVad bra att de använde sig av dual coding i sitt arbete. Alla lär sig på olika sätt och att använda sig av både bild, text och arbeta tillsammans och enskilt kan hjälpa alla att hitta sitt sätt i rersan mot att finna lusten till ett livslängt lärande... ha en bra start på det nya året! Mvh/ Emma
SvaraRaderaPrecis som du skriver så är det viktigt att använda sig av flera olika inlärningsmetoder, eftersom att alla lär sig olika.
SvaraRadera